České firmy jsou pohodlné a nebudují dostatečně "brand - Made in Czech Republic"

Místo

Komenského 164
749 01 Vítkov
Česká republika
CZ

V Česku se stále častěji objevují zahraniční start-upy. Vede je sem i Jihomoravské inovační centrum (JIC), které letos otevřelo svou soutěž pro začínající firmy zahraničním projektům. "Češi jsou často líní a potřebují vidět, co je to konkurence," říká Michal Hrabí, manažer z JIC.

Na svět podle něj nyní spíše ztrácíme, než ho doháníme. "Zpohodlněli jsme, máme se moc dobře. V zemích mimo západní země musí firmy neuvěřitelně dřít," komentuje příchod zahraničních start-upů na tuzemský trh Michal Hrabí z Jihomoravského inovačního centra (JIC), které mj. pořádá i soutěž StarCube. Ta pomáhá začínajícím firmám.

"Je potřeba ukázat českým firmám, jak dokážou pracovat v zahraničí a ukázat jim, že konkurence existuje všude na světě - ve vyspělých i rozvojových zemích. Měli jsme ve StarCube týmy z USA, Itálie, Palestiny, Jordánska, Ruska... Dobrá konkurence pracuje 24 hodin každý den. Naši jsou v tomto často pohodlní," říká Michal v rozhovoru pro IHNED.cz

Musíte zahraniční start-upy přesvědčovat, aby tu začaly svůj byznys?

To není nutné, StarCube pro ně byla příležitost. Aktivně jsme nicméně dali do světa vědět, že se v Brně pořádá soutěž pro start-upy a že je otevřená zahraničním týmům a je celá v angličtině. Využili jsme partnerskou síť Microsoftu, mají po světě stovku inovačních center a podobné cíle jako JIC.

Přerostli jsme se StarCube možnosti českého trhu, a proto jsme program otevřeli i zahraničním týmům. Ty mají být především impulzem pro ty české. Do Brna přijede někdo, kdo je ochotný dělat tři měsíce v cizí zemi, jazykově i kulturně vzdálené. Jsou neskutečně pracovití, na rozdíl od jejich domácího trhu se jim tu v mnoha případech daří získat investora.

Věří čeští investoři zahraničním projektům?

Jsou u nich zvyklí na výsledky. Je to o schopnosti těch lidí dodávat výsledky.

České start-up tedy zatím západní svět jen dohánějí?

Spíše ztrácíme, než doháníme. Zpohodlněli jsme, máme se moc dobře. Pokud vystudujete vysokou školu a jste technologicky zaměřený člověk, stát se o vás postará, nějaké zaměstnání vždy najdete - to stačí na relativně pohodlný život. Mimo západní země musí firmy neuvěřitelně dřít.

Je toto ten důvod, proč začnou Palestinci podnikat v Česku?

Myslím si, že je to kombinace příležitosti, která se naskytla (včetně prodeje a distribučních kanálů, které doma nemají), a možnosti získat investora jednodušeji než doma. Na poušti v Dubaji například vznikají "oázy vývoje", jsou ale minimálně o pět let za Evropou. Tamní boháči mají peníze, ale nevědí, jak je využít na rozvoj nových firem.

V Česku ale zahraniční firmy najdou "jen" regionálního investora, není to problém?

Svým způsobem ano. Řeší to založením pobočky v USA a tady u nás. Pod dohledem investora pak jejich tým dál roste.

Roste zájem o český start-upový trh ze strany zahraničních firem?

Je potřeba ukázat českým firmám, jak dokážou pracovat v zahraničí a ukázat jim, že konkurence existuje všude na světě - ve vyspělých i rozvojových zemích. Měli jsme ve StarCube týmy z USA, Itálie, Palestiny, Jordánska, Ruska... Dobrá konkurence pracuje 24 hodin každý den. Naši jsou v tomto často pohodlní. Je potřeba jim ukázat, kam až se dá dostat za tři měsíce.

Vyrážejí i české start-upy stejnou cestou do zahraničí? Jsou úspěšné?

Ano, například Videoflot byl teď v Chile. Několik firem využívá program CzechAccelerator, směřují především do USA. Některé toho využijí a některé ne. Bez výjezdu do zahraničí nicméně nelze rozvíjet firmu s ambicí úspěchu na globálních trzích. Musíte se bavit se svými zákazníky, Skype na to nestačí.

A není to tak, že utíkáme na západ. Rád bych, aby si čeští podnikatelé říkali, že americký trh není ten jediný správný. Většina rozumných šéfů to tak dělá, ale začátečníci vidí jedině Silicon Valley. Přitom je tu Izrael, Velká Británie, Rusko... Některé země jsou v tomto ještě neobjevené - v biotechnologiích je to Singapur například.

Co by ještě pomohlo českému start-upu?

Každý člověk je pohodlný, a dokud vás nevyžene něco z vaší zóny komfortu, nemáte důvod ji opustit. Buď se tedy musíme dostat do velkých problémů, nebo potřebujeme ještě jednu generaci, která už bude fungovat vysloveně v tržním prostředí. To jsou věci, které nám pomůžou a za deset let bude naše země vypadat jinak.

České republice pomůže, když nebude známá jen kvůli historickým památkám, pivu a hokeji. Značka "Česká republika" je slabá a mít zde firemní centrálu na zákazníky zatím nefunguje. Funguje to například ve Švýcarsku. Je to malá země, ale dokázala vybudovat značku "Swiss Made".

Kdy může být Česko takovou značkou?

Musí se propojit aktivita ze zdola a shora, potřebujeme opravdové lídry, jejichž motivací není si hrabat do vlastního koryta. Kombinace historie, kultury, dobrého života a technologií - to je budoucnost. V České republice byli vždy chytří lidé, v minulosti jsme patřili mezi technologickou velmoc. Proč by to nemohla být znova realita? Je potřeba se nestydět za značku Česko. Neprodávat "šunty" a za 20 let budeme mít značku jako ve Švýcarsku.

Přesné strojírenství, elektronové mikroskopy, bezpečnost (antiviry), kardiochirurgie, neurochirurgie - v tom jsme už dobří, ale nejsme na to dostatečně hrdí. Musíme hledat mezioborové spojitosti, v moderním světě vznikají nové věci kombinací různých přístupů a odvětví.

Cesta je ve využívání hlubokých znalostí, nikoli "low-tech" projektů. Takových musí být hodně, aby mezi nimi mohl vzniknout "high-tex" projekt. Pokud se obecně bude zvyšovat podnikavost, pak to půjde. Je potřeba zlepšovat image podnikání, že už to není Viktor Kožený, ale Jobs, Zuckerberg a další.

Zdroj: iHned.cz, Karel Tinl

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.