Podnikatelských nápadů existuje spousta, avšak ne všichni autoři projektů umí sestavit kvalitní podnikatelský plán, který obsahuje všechny potřebné informace a umí zaujmout. Často se u těchto plánů setkáváme s řadou chyb, které jsou mnohdy důvodem toho, že má autor potíže s nalezením investora. Dnes vám přinášíme pět základních a nejčastějších chyb, které naleznete v mnoha podnikatelských záměrech.
Na začátku každého podnikatelského plánu by mělo být alespoň krátké představení projektu a jeho základní myšlenky, které čtenáři plánu umožní vytvořit si počáteční představu o daném projektu, aniž by se musel hlouběji začítat do dokumentu.
I když se souhrn může zdát někomu zbytečný, je doporučováno jej zahrnout, protože hraje svou roli a díky němu si investor může rychleji udělat názor, zda je pro něj daný projekt relevantní, či nikoliv. Cílem by totiž nemělo být zaujmout každého investora, ale především investora, který je pro projekt vhodný.
Autoři projektů se při tvorbě podnikatelského plánu soustředí především na to, aby plán obsahoval veškeré technické parametry produktu a svým obsahem působil velmi profesionálně a odborně. Mnohdy se však zapomíná na základní informace, které hrají neméně důležitou roli - Podrobná analýza záměru obsahuje:
Dobrý podnikatelský plán obsahuje všechny tyto skutečnosti pro souhrnné představení projektu.
Nedílnou součástí, která bývá opomínána je zobrazení rozložení finanční náročnosti investice (vývoj produktu, ceny, marketing, distribuce) a předpokládaných příjmů v čase (minimálně 3 roky).
Od náročnosti by se totiž měla odvíjet výše investice a v případě, že investor neuvidí, že jeho peníze budou smysluplně využity, snižuje to jeho ochotu vložit do projektu své peníze.
Zahrnutí vize projektu do podnikatelského plánu může autorovi projektu usnadnit hledání investora právě proto, že se investor již na začátku seznámí s autorovými záměry a s tím, jakým směrem bude chtít autor projekt směřovat. Pokud se autorova vize setká s investorovou, lze očekávat, že obě osoby budou mít snahu vést projekt podobným směrem a dojde tak k eliminaci budoucích problémů a nedorozumění.
Poslední chybou, o které se dnes zmíníme, je časté zapomínání na závěrečné shrnutí. Tak jako je v úvodu představení projektu, mělo by na konci být závěrečné shrnutí, které shrne všechny důležité body zmíněné v dokumentu a uzavře celý plán.
Pokud se investorovi na konci nespojí všechny indicie v jeden srozumitelný celek, nebude moci určit zda je pro něj projekt zajímavý.
I když podnikatelský záměr obsahuje všechny důležité části, není ještě zdaleka vyhráno. Je potřeba se zamyslet, zda jsou očekávání reálná, zda je projekt popsán srozumitelně, či zda na sebe jednotlivé části navazují. Návod na vypracování dokonalého podnikatelského záměru neexistuje, protože každý má jiné představy o tom, jak by měl daný záměr vypadat.
Pokud podnikatelský plán obsahuje klíčové informace a je zajímavý, může se vložená energie do vypracování daného plánu bohatě vrátit.
Pro komplexnější informace o našem mentoringovém programu, ve kterém autory projektů propojujeme s andělskými investory, kteří je doprovázejí při vypracovávání profesionálního business plánu navštivte naše stránky Mentoring business plán.